Kavárna ve viaduktu Praha Karlín
Kavárna, která je řešena jako vestavba do oblouku historického viaduktu. Architekti tak citlivě vdechli staré stavbě novou funkci
HISTORICKÉ SOUVISLOSTI
Stavba Karlínského viaduktu byla dokončena roku 1850 a stala se tak významnou stavbou na trati Olomouc - Praha - Drážďany. Má celkoovou délku 1100m. Do dnešních dnů je tato stavba nejdelším železničním mostem v České Republice. Tato stavba je kulturní památkou ojedinělého významu. Její současný stav je však zanedbaný a zaslouží si větší pozornosti. Již v minulosti se stal prostor pod mostními oblouky místem pro dílny a řemeslníky, popřípadě sklady pro speditérské firmy. Návrhem kavárny nesoucí navíc jméno viaduktu chceme naplnit snahu využít současné zanedbané prostory a celou stavbu tak zvelebit a zároveň využít její potenciál.
SOUČASNOST
Městská část Karlín v poslední době prochází rozsáhlou obnovou. Probíhá zde výstavba velkých administrativních budoy, vznikají restaurace a kavárny. Pouze prostor okolo viaduktu je stále ve velmi špatném stavu. Některé oblouky v okolí jsou sice využity, ale většinou chátrají. Nová kavárna bude působit jako impuls pro další využití této krásné a unikátní stavby.
ARCHITEKTURA STAVBY
Vestavba kavárny nijak nezasáhne do stávající konstrukce viaduktu. Pouze vyplní a uzavře nabízený prostor. Vnitřní prostor je rozdělen do dvou podlaží. V přízemí se nachází prostor pro bar, sociální zázemí jak pro hosty, tak i pro personál, a několik stolů pro posezení. V patře jsou potom pouze stoly a posezení pro hosty. Výrazný prvek oblouku viaduktu je zopakován i v interiéru kavárny. Obloukovým výřezem jsou propojena obě patra kavárny a prostor tak získává na vzdušnosti. Fasády kavárny jsou tvořeny dvěma částečně prosklenými stěnami po stranách viaduktu. Vzhled těchto stěn reflektuje okolní uzavření ostatních oblouků a dodržuje tím historicky daný ráz stavby.