Závodní okruh Motokáry Oldřichov s administrativní budovou, restaurací a campem Teplice
V nevyužité oblasti vedle vlakového nádraží bude závodiště motokár navržené pro závody evropského poháru. V areálu je myšleno na pohodlí závodníků a jejich týmů dobře vybaveným campem, restaurací, kancelářemi nebo garážemi. Mimo závodní termíny bude v areálu fungoat mimo jiné dopravní hřiště nebo in-lineová dráha.
Parcela
Vzniká poněkud paradoxní situace. Ze situačního výkresu lze snadno nabýt dojmu, že je dotčený pozemek značně poznamenaný výrobou, skladováním a dopravním průmyslem – avšak výsledný pocit je diametrálně odlišný. Už jen samotná příjezdová komunikace, která je pár metrů široká a která je lemována nízkou, avšak divoce bující alejí, tuto skutečnost potvrzuje. Je zde totiž krásně. Daným územím se propisuje typická česká krajina. Ani ne placatá, ani ne hornatá, ani ne prázdná, ani ne lesnatá… Všechny aspekty lidské výroby zůstávají schovány, a když už vykukují skrze zelené větrolamy, činí tak zpovzdálí.
V takovém prostředí se jeví plošná výstavba (s minimální příměsí prostorové ingerence) jako ideální. Dotčená parcela je ze severu lemována železniční stanicí (s řádně rozvětvenými kolejovými pásy), z východu stanicí rozvody, z jihu a západu pak subtilní komunikací a heterogenní lesní kulturou. Zásadní limit představuje nadzemní elektrické vedení a s ním spjaté ochranné pásmo. Tento motiv značně ovlivňuje výslednou organizaci – co se týče trajektorie závodní dráhy a lokace centrální budovy.
Záměr
Cílem je citlivá implementace závodního okruhu pro motokáry. Samotná dráha vzniká jaksi samovolně – s ohledem na geometrii pozemku a výše zmíněné limity. Totéž se týká zázemí, které je rozprostřeno poměrně logicky v jižní partii parcely, ve vazbě na příjezdovou komunikaci a mimo ochranné pásmo nadzemního vedení. Předěl mezi „příslušenstvím“ a okruhem obstarává centrální budova, do níž jsou integrovány veškeré zamýšlené provozy: hygienické prostory, garážové kóje, kanceláře, apartmány a menší restaurační zařízení s terasou / tribunou pro diváky.
Samotné zázemí mé převážně povahu statickou. Je zde předpokládán relativně rozlehlý autokemp, avšak také klasické parkoviště (pro diváky, sponzory, příbuzné, závodníky…), in-line dráha a menší dopravní hřiště pro děti. Vše je řádně protkáno areálovou zelení, ať už plošnou, nebo vertikální…
Uprostřed závodní dráhy jsou předpokládány komponované zahradní ostrůvky a rovněž i menší jezírko.
Architektura
Stavební záměr se pokouší být maximálně krajinotvorný. Svědčí o tom jak samotná profilace dráhy, která nepředkládá žádný římský cirk, ale atraktivně se klikatící závodiště, v jehož sevření vznikají ucelené zahradní segmenty – včetně zmíněného jezírka (které může teoreticky sloužit i jako požární nádrž). Organické tvarosloví je užito i při profilaci centrální budovy, která je srostlá s pozemkem pomocí oboustranných náběhů. Těmito prvky vzniká plocha pro střešní zeleň, případně pro venkovní schodiště / hlediště.
Zbylé zázemí je ryze plošné. Platí to in-line dráze, která zastává obdobné principy jako závodní dráha pro motokáry, tak o parkovišti a autokempu. Posledně jmenovaný soubor má povahu „polozelenou“. Jednotlivé stany jsou zakládány na zatravňovacích dlaždicích a jednotlivé pruhy jsou odděleny stromořadím.